Hopp til innholdet
Om oss

Bergen Mannskor er et aktivt mannskor som øver hver uke på Tertnes videregående skole. Vi har sangere fra store deler av Bergen kommune – også noen fra omlandskommunene.

Vi er et felleskap med 38 medlemmer som har stor lidenskap for sang og musikk. Som medlem i Bergen Mannskor er man garantert musikalske og sosiale opplevelser gjennom året!

Koret har et musikkutvalg som i samråd med dirigenten bestemmer repertoaret – og det spenner vidt. I vedtektene våre står det at vi skal arbeide for å fremme mannskorsang av høy kvalitet, men ingenting om hvilke sanger vi skal synge. Vi synger alt fra Queen til eldre klassiske mannskorverk.

Bergen Mannskor ønsker å ta vare på kulturarven som ligger i de tradisjonelle mannskorsangene og har derfor i tillegg til konsertprogrammet også et standardrepertoar med utvalgte sanger.

En typisk øvelse

Når dirigenten ber alle reise seg ved stolen, begynner oppvarmingen og dermed jakten på den gode sangfølelsen. Skuldrene ristes løse etter dagens eventuelle strabaser, magen strammes – ja, magen strammes! – og slippes ut igjen. Snart lyder de første tonene. Noen toner hører til oppe under taket der tenorene flyr, andre i kjelleren der bare en bass kan trives. Og så er vi i gang med selve øvelsen. Firstemt presisjon er målet. Alle vet hvilke krav som gjelder: ikke skli på tonene, ikke øke tempoet, ikke slurve med uttalen…

God stemning

De som har brukt tiden siden forrige øving til å jobbe på egenhånd med et vanskelig parti i noten, til å høre på en lydfil eller pugge tekst, merker at de er tryggere enn for en uke siden. Og tryggheten smitter. Likevel skjer det personlige feil. En eller annen synger frimodig der det skal være pause eller utbasunerer en tone han ikke deler med noen. Dirigenten ler og utpeker synderen til forbilde for alle andre: «Skal man først synge feil, skal man gjøre det med slik styrke og overbevisning.» Alle vet at neste gang er det en av dem som gjør en tabbe.

Etter pausen blir det kanskje delt ut en helt ny note, og spenningen er stor. Hva er det musikkutvalg og dirigent har funnet frem denne gangen. En drikkevise? En salme? Noe fra den nasjonale sangskatten? Og hvilket språk er det snakk om? Sangerne har fått bryne seg på både forståelige og uforståelige tungemål gjennom årene, så ingenting overrasker. Latin er rene barnematen, finsk og russisk er verre. Ja, selv islandsk krever mer enn man skulle tro. Og så er det kanskje bare en enkel bergensvise i kveld. En de har hatt før, dette skal gå fort. Men så er arrangementet nytt, og så var det ikke helt enkelt likevel.

Og uten at noen har sett på klokken, er den blitt ni. «Takk for innsatsen og takk for i kveld, det var en flott øvelse», sier dirigenten. Sangerne vet knapt hvor timene er blitt av. Vi er slitne, men oppstemte. Dette skal bli bra om noen uker. Kanskje den beste konserten vår noen gang!

Slik er en øvingskveld i Bergen Mannskor!

Hva driver vi ellers med?

Øving og konserter er spennende nok, men livet som korsanger kan også ha mer å by på.

I Bergen Mannskor har vi glede av å delta på arenaer der vi treffer andre kor. Det kan være på korstevner eller i konkurranser. Konkurranser som Syng for Oss i Bergen eller NM for kor i Trondheim gir oss anledning til å sammenligne oss med andre, og til å skjerpe oss ekstra. Var vi så gode som vi trodde? Hva er vår styrke og vår svakhet? Om vi gjør det bra, eller vi ikke klarer å hevde oss i toppen, prøver vi å la erfaringen bli en spore til videre innsats.